Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]

Járatlan Utakon Fesztivál: a független világutazók fesztiválja: előadások, kerekasztal-beszélgetések, workshopok, különleges programok.

Untraveled Roads Festival Tour

VeloTeoFoto © Fülep Teo, 2022.11.25.

A Föld hatalmas. A Világ csodálatos. Az emberiség sokszínű. A túrázás az élet fűszere. Utazni pedig varázslatos. Az utazás kordivat. A nyugati típusú társadalmakban a szabadság az egyik legfőbbnek mondott értékünk, mégis korlátok, tilalmak és tabuk között élünk, ahol alig van szabadidőnk és a gondolatainkat is uralni akarják. Mókuskerékben élünk, és ezt valamennyien érezzük. Hajtunk, hogy megélhessünk, hajtunk, hogy legyen munkánk, pénzünk és lehetőségünk túlélni és élvezni az életet (mindenkinek a saját mércéje szerint) – és mire összejön, elfogy az erőnk és elfogy az időnk. Ördögi kör, melyből nehéz kiszállni. Pedig az erő és az idő a legnagyobb kincsünk. Ezt felismerve egyre többen „szállnak ki a világból”: önellátásba költöznek tanyára, jurtába, elnéptelenedett dombvidékre, vagy éppen a vad Alaszkába. Vannak, akik a nyakukba veszik a világot, és utazgatni kezdenek szabadon, egyedi módon – róluk szól ez a blogcikkem.

A közoktatás azt a benyomást kelti, hogy bemutatja a világot és felkészít az életre. A csúcstechnikával felvértezett tudományos ismeretterjesztés sokkal messzebbre jut: hatalmas méretű, élénk színű tűéles képeken hozza otthonainkba a világnak azt az ezer arcát, amely kimaradt az iskolákból. Mondhatnánk, hogy utazzunk és lássunk világot – és ez zajlik tömeges méretekben, de az utazók döntő többsége ugyanazokat az utakat járja és ugyanazokat a látnivalókat keresi fel (tömegturizmus). Ahogyan a közmondás tartja: „Járt utat a járatlanért el ne hagyj!”. Korlátok és félelmek tartják járt úton a turistákat. De ősidők óta a járatlan utakon kalandozó, felfedező típusú emberek nyitják ki a világot az emberiség előtt, míg az otthonépítők a hátteret biztosítják hozzá. Felfedezők nélkül még mindig a trópusi Afrika hasadékaiban élnénk és gyökereket rágnánk.

JUF Járatlan Utakon Fesztivál

A JUF Járatlan Utakon Fesztivál előadói csapatában olyan felfedező típusú utazók és túrázók gyűlnek össze, akik nem a járt, nem a megszokott utakon fedezik fel a világ egy-egy szegletét. Igyekeznek „kiszállni a világból”, felülkerekednek a félelmeiken, megoldást találnak a különféle problémákra és legyőzik az akadályokat. Hosszútávú gyalogos, kerékpáros, vonatos, motoros, stoppos, búvár, hegymászó, alacsony költségvetésű (low budget), önkéntes, kisgyerekes, fotós, évekig csavargó és további sokféle utazó. Talán mind különc és fura szerzet, akik olyan történeteket mesélnek és olyan képeket mutatnak a világról, amelyeket még az ismeretterjesztés csatornáin sem láthattunk. Tele vannak életerővel, bátrak, vidámak, tapasztaltak, hétpróbásak, derűlátók, és ahányan vannak, annyi félék. És az utazók arról mesélnek, hogy az emberek a Föld legtöbb szegletén kedvesek, mosolyognak és segítőkészek. Hisz mind ugyanolyanok vagyunk, és az emberek többsége nem annyira rossz, mint amennyire a hírekben és a történelemben látszik. Talán közelebb juthatunk a Világ megismeréséhez hátizsákkal és önálló szervezésben, mint az iskolában és a legtöbb utazási iroda járt útjain.

JUF Járatlan Utakon Fesztivál nagyelőadó

A JUF Járatlan Utakon Fesztivál, a független világutazók fesztiválja évente kétszer kétnapos rendezvény Budapesten. Február végén a HungExpo területén, novemberben a Fáklya Klubban keressük. Az ötletgazda és főszervező Csonka Gábor (Vándorboy), aki 155 országban járt szegény, független, hátizsákos vándorként. Néhány további fontosabb utazó a kedvenc előadóim közül:

• Csutka István (Camino Steve, hosszútávú túrázó, aki végigjárja a sivatagokat),
  • Dr. Halász Levente (a hivatásos világutazó, aki egzotikus országokról mesél),
  • Egri Csaba (aki 3D barlangi fotókkal nyűgöz le),
  • Female Yeti (aki az év egyik felét Patagóniában, a másik felét a Himalájában tölti),
  • Horváth Gyula (aki féllábbal–mankóval járta végig az Országos Kékkört és túrakerékpáros),
  • Illés Adorján (aki körbekerékpározta a Földet és hihetetlen kalandokat élt át),
  • Kocsmaturista (Ulu, aki a kocsmák mentén tájékozódik a Világban),
  • Krulik Ábel (aki bejárta Délkelet-Ázsiát és a térség számos szigetét),
  • Rakonczay Gábor (kalandor, extrém sportoló, aki átmegy óceánon, jégmezőn),
  • Till Anilla (fenntarthatósági túrablogger, utazó és hosszútávú túrázó),
  • Zichó Viktor (kaland fotós, extrém sportoló, kerékpáros utazó, aki átmegy a fél világon),
  • Zita és Árpi (360 fok bringa, akik körbekerékpározták a Földet a nászútjukon),
  • és még sokan mások.
Járatlan Utakon Fesztivál – Rakonczay Gábor, Fülep Teo, Zichó Viktor

A JUF Járatlan Utakon Fesztiválon egyidejűleg 6 program fut a különböző termekben, így a látogatónak válogatnia kell. Vetítéses előadások, kerekasztal-beszélgetések és workshopok, színezőelemként pedig különleges programok (egzotikus táncok) és különleges ételek (más nemzetek konyhái) várnak. Elsőkézből hallhatjuk a világutazók történeteit, meséit, a világról szerzett vidám és döbbenetes tapasztalatait, élményeit. Meríthetünk az életerejükből, eltanulhatjuk a módszereiket, megérinthet a szabad szellemük. Ismerkedhetünk, kérdezhetünk és vitázhatunk, feltöltődhetünk, ihletet kaphatunk, játszhatunk, kóstolhatunk és várásolhatunk. Ha évente csak két–két napra, de nézőként is „kiszállhatunk a mókuskerékből”. Lehetőleg fenntarthatóan érkezzünk: közösségi közlekedéssel, kerékpárral vagy gyalogosan, és ha fogyasztanánk, hozzunk étkészletet. Fotós utazó–túrázóként örömmel tartozom a JUF előadói csapatához, nézőként pedig nagy érdeklődéssel ülök be a JUF előadásaira. Túra a Járatlan Utakon Fesztiválra a HungExpora és a Fáklya Klubba, egy-két saját előadás vagy kerekasztal, és teremről teremre, előadásról előadásra.

A 2022. november 12–13. JUF Járatlan Utakon Fesztivál főtámogatója a Polish Tourism Organisation.